Rozdział I
Postanowienia ogólne
- Stowarzyszenie nosi nazwę Stowarzyszenia Promocji i Rozwoju MOTYWATOR, w dalszych postanowieniach statutu zwane Stowarzyszeniem.
- Stowarzyszenie jest zrzeszeniem osób fizycznych, zawiązanym w celu propagowania i realizacji wzrostu efektywności i konkurencyjności polskiej gospodarki oraz przyczyniania się do podnoszenia poziomu cywilizacyjnego Polski i jej regionów, a także wspierania osób i organizacji podejmujących takie działania.
- Siedzibą stowarzyszenia jest Warszawa. Terenem działania jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieograniczony.
- Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989r. nr 20, poz. 104 z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego statutu.
- Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Stowarzyszenie może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach.
- Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.
Rozdział II
Cele i środki działania
- Celem Stowarzyszenia jest: działalność na rzecz ogółu społeczeństwa w sferze zadań publicznych w zakresie:
- Rozwijanie i pomnażanie dorobku polskiej kultury narodowej, realizowanie, wspieranie i rozbudzanie inicjatyw obywatelskich na rzecz rozwoju społecznego i kulturalnego.
- Upowszechnianie działań wszechstronnego rozwoju, edukacji, wychowania i promocji oraz zagospodarowania czasu wolnego dzieci, młodzieży i dorosłych.
- Prowadzenie działalności kulturalnej i oświatowej.
- Kultywowanie historii, tradycji i kultury ze szczególnym uwzględnieniem ochrony i promocji dziedzictwa historycznego, kulturowego Warmii i Mazur.
- Promocja walorów regionalnych z wykorzystaniem do rozwoju społeczno-kulturowego, oświaty regionalnej i turystyki.
- Stowarzyszenie swe cele realizuje poprzez:
- organizację imprez kulturalnych, edukacyjnych;
- prowadzenie szkoleń, konferencji, warsztatów i innych form kształcących;
- prowadzenie działań związanych z ochroną zabytków;
- działania wspierające rozwój turystyki na Warmii i Mazurach;
- współdziałanie z innymi stowarzyszeniami, organizacjami i instytucjami w kraju i za granicą;
- udział i realizację projektów krajowych i międzynarodowych;
- organizowanie konkursów krajowych, regionalnych i branżowych;
- szeroko pojętą działalność edukacyjną;
- prowadzenie działalności lobbingowej w zakresie dopuszczonym przez prawo;
- prowadzenie działalności doradczej, w szczególności na rzecz jednostek samorządu
- terytorialnego oraz małych i średnich przedsiębiorstw;
- prowadzenie działalności wydawniczej i promocyjnej;
- współpracę z wszelkimi osobami oraz instytucjami o podobnych celach działania;
- występowanie z wnioskami i opiniami do właściwych władz i urzędów oraz sądów;
- wspieranie oraz występowanie z inicjatywami prawodawczymi,
- Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wskazanym poniżej, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, jednak dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia jest przeznaczony na realizację celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy jego członków:
- PKD 79.12 Z – działalność organizatorów turystyki;
- PKD 93.29 Z – pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna;
- PKD 47.19 Z – pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach;
- PKD 47.81 Z – sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzonych na straganach i targowiskach;
- PKD 47.99 Z – pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami;
- PKD 49.39 Z – pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany;
- PKD 56.10 A – restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne;
- PKD 56.30 Z – przygotowanie i podawanie napojów;
- PKD 59.14 Z – działalność związana z projekcją filmów;
- PKD 18.11 Z – drukowanie gazet;
- PKD 18.12 Z – pozostałe drukowanie;
- PKD 18.13 Z – działalność usługowa związana z przygotowaniem do druku;
- PKD 18.14 Z – introligatorstwo i podobne usługi;
- PKD 46.90 Z – sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana;
- PKD 59.11 Z – działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych;
- PKD 59.12 Z – działalność produkcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi;
- PKD 59.13 Z – działalność związana z dystrybucją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych;
- PKD 59.14 Z – działalność związana z projekcją filmów;
- PKD 62.01 Z – działalność związana z oprogramowaniem;
- PKD 62.02 Z – działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki;
- PKD 62.03 Z – działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi;
- PKD 62.09 Z –pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych;
- PKD 63.11 Z – przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność;
- PKD 63.12 Z – działalność portali internetowych;
- PKD 63.91 Z – działalność agencji informacyjnych;
- PKD 63.99 Z – pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana;
- PKD 72.19 Z – badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych;
- PKD 72.20 Z – badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych;
- PKD 73.11 Z – działalność agencji reklamowych;
- PKD 73.12 A – pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w radio i telewizji;
- PKD 73.12 B – pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych;
- PKD 73.12 C – pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet);
- PKD 73.12 D – pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach;
- PKD 73.20 Z – badanie rynku i opinii publicznej;
- PKD 74.10 Z – działalność w zakresie specjalistycznego projektowania;
- PKD 74.20 Z – działalność fotograficzna;
- PKD 74.90 Z – pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
- PKD 90.01 Z – działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych;
- PKD 90.02 Z – działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych;
- PKD 94.11.Z – Działalność organizacji komercyjnych i pracodawców
- PKD 94.12.Z – Działalność organizacji profesjonalnych
- PKD 95.11 Z – naprawa i konserwacja komputerów i urządzeń peryferyjnych;
- PKD 95.12 Z – naprawa i konserwacja sprzętu (tele)komunikacyjnego.
Rozdział III
Członkowie – prawa i obowiązki
- Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Jednakże, osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie posiada członków:
- zwyczajnych,
- wspierających.
- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna, która posiada obywatelstwo polskie (a także cudzoziemiec pod warunkiem zaakceptowania celów Stowarzyszenia), która:
- złoży deklarację członkowską,
- przedstawi pozytywną opinię co najmniej jednego członka Stowarzyszenia,
- wpłaci na konto Stowarzyszenia półroczną składkę członkowską.
- Członkiem zwyczajnym staje się na podstawie decyzji Zarządu Stowarzyszenia, po uprzednim złożeniu pisemnej deklaracji.
- Członkami zwyczajnymi stają się założyciele Stowarzyszenia z chwilą jego rejestracji.
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenie może zostać osoba fizyczna lub prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
- Członkiem wspierającym staje się na podstawie decyzji Zarządu, po uprzednim złożeniu pisemnej deklaracji.
- Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia.
- Członkowie honorowi są ustanawiani przez Zarząd na wniosek co najmniej 10 członków Stowarzyszenia.
- Członkowie zwyczajni mają prawo:
- biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Stowarzyszenia,
- działu w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie,
- zgłaszania wniosków co do działalności Stowarzyszenia.
- Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
- brania czynnego udziału w działalności Stowarzyszenia i realizacji jego celów poprzez
- wykonywanie pracy społecznej na rzecz Stowarzyszenia,
- przestrzegania statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,
- regularnego opłacania składek.
- Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Stowarzyszenia, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.
- Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń i wsparcia, przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
- Członkowie honorowi mają obowiązek przestrzegania statutu i uchwał władz Stowarzyszenia. Członkowie honorowi są zwolnieni z obowiązku uiszczania składek członkowskich.
- Utrata członkostwa następuje na skutek:
- pisemnej rezygnacji złożonej na ręce Zarządu,
- wykluczenia przez Zarząd:
- z powodu nieprzestrzegania postanowień statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,
- z powodu uporczywego zaniechania udziału w posiedzeniach organów i pracach Stowarzyszenia,
- z powodu niepłacenia składek za okres roczny (12 miesięcy),
- pisemnego wniosku co najmniej 10 członków Stowarzyszenia, w związku z powodami
- wymienionymi w ust. 2 pkt. a-c,
- utraty praw podmiotowych na mocy prawomocnego wyroku sądu,
- śmierci członka oraz utraty osobowości prawnej przez osoby prawne.
- Od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkostwa przysługuje odwołanie do walnego zgromadzenia członków. Uchwała walnego zgromadzenia członków rozpatrująca odwołanie jest ostateczna.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
Przepisy Ogólne
- Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zgromadzenie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna,
- Sąd Koleżeński
- Kadencja wszystkich władz wybieralnych Stowarzyszenia trwa 2 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów.
- Członkowie wybrani do władz Stowarzyszenia mogą tę samą funkcję pełnić nie dłużej niż przez 2 kadencje z rzędu.
- Uchwały wszystkich wybieralnych władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- W wypadku pomniejszenia składu Komisji Rewizyjnej lub Sądu Koleżeńskiego w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu pomniejszonego. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu danego organu.
Walne Zgromadzenie Członków
- Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. W Walnym Zgromadzeniu Członków biorą udział:
- z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
- z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi oraz zaproszeni goście.
Walne Zgromadzenie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie Członków jest zwoływane raz na 12 miesięcy przez Zarząd Stowarzyszenia. Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków co najmniej na 12 dni przed terminem zebrania.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może się odbyć w każdym czasie. Jest zwoływane przez Zarząd z jego inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia. Zarząd zobligowany jest zwołać nadzwyczajne walne zebranie członków w terminie 14 dni od wpłynięcia wniosku komisji rewizyjnej lub co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych.
- Informowanie o zwołaniu Zwyczajnego lub Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków odbywa się przy pomocy korespondencji pocztowej (przesyłki polecone) lub poczty elektronicznej (wysłanej z potwierdzeniem dostarczenia wiadomości).
- Informacje wymienione w pkt. 36 wysyłane są na aktualny adres (pocztowy lub e-mail) każdego członka, znajdujący się w aktualnym wykazie członków, którego utrzymywaniem zajmuje się Zarząd Stowarzyszenia. Każdy członek jest odpowiedzialny za aktualizację swoich danych kontaktowych.
- W zaproszeniu na Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia należy podać dzień, godzinę i miejsce zgromadzenia oraz szczegółowy porządek obrad. W przypadku zamierzonej zmiany Statutu Stowarzyszenia należy załączyć projekt zmian.
- W sprawach nieobjętych porządkiem obrad można powziąć uchwałę, po przyjęciu zmiany w porządku obrad przez obecnych członków.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków zapadają zwykłą większością głosów, za wyjątkiem uchwały powołującej Zarząd, Prezesa oraz poszczególnych członków Zarządu, które to uchwały zapadają większością kwalifikowaną dwóch trzecich (2/3). Uchwały odwołujące Zarząd, Prezesa oraz Członków Zarządu zapadają zwykłą większością głosów.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia zapadają przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Głosowanie jest jawne.
- Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
- określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia,
- uchwalania zmian statutu,
- wybór Prezesa Stowarzyszenia, Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
- udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie regulaminu Zarządu,
- uchwalanie budżetu,
- uchwalanie wysokości składek członkowskich oraz wszystkich innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia,
- wybór i odwoływanie wszystkich władz Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu i orzeczeń Sądu Koleżeńskiego,
- podejmowanie uchwał o zbyciu, nabyciu oraz obciążeniu hipoteką nieruchomości, użytkowania
- wieczystego lub udziału w nieruchomości bądź w użytkowaniu wieczystym;
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
- podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady.
Zarząd
- Zarząd jest powołany do kierowania całą działalnością Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków oraz do reprezentowania Stowarzyszenia na zewnątrz.
- Zarząd składa się z trzech Członków: Prezesa, Wiceprezesa i Sekretarza. Zarząd wybiera spośród swoich członków Wiceprezesa i Sekretarza.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż jeden raz na kwartał (3 miesiące).
- Decyzje zarządu podejmowane są w głosowaniu. W przypadku równej ilości głosów za i przeciw decydujący głos ma głos Prezesa.
- Uchwały Zarządu mogą być powzięte, jeśli wszyscy jego członkowie zostali prawidłowo powiadomieni o posiedzeniu Zarządu.
- Zarząd uchwali Regulamin działania, w którym zostanie ustalony sposób zwoływania posiedzeń Zarządu oraz podejmowania decyzji.
- Uchwały Zarządu wymagają:
- sprawy przekraczające zakres zwykłych czynności Stowarzyszenia
- sprawy, które w ocenie choćby jednego członka Zarządu wymagają uchwały Zarządu
- Do kompetencji Zarządu należy:
- realizacja celów Stowarzyszenia,
- wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków,
- sporządzanie planów pracy i budżetu,
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku Stowarzyszenia, co do których nie jest zastrzeżona kompetencja Walnego Zgromadzenia Członków,
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,
- zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków,
- organizacja i prowadzenie działalności gospodarczej,
- przyjmowanie i skreślanie członków.
- Do składania oświadczeń w imieniu Stowarzyszenia wymagana jest reprezentacja:
- Prezes Zarządu – samodzielnie
- Wiceprezes i Sekretarz – łącznie
- W wypadku pomniejszenia składu Zarządu (także poprzez złożenie rezygnacji z pełnienia funkcji) w czasie trwania kadencji, pozostali Członkowie Zarządu mają obowiązek zwołać Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków w terminie 14 dni celem uzupełnienia składu Zarządu.
Komisja Rewizyjna
- Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia. Kontroluje ona jego działalność nie rzadziej niż raz w roku.
- Komisja Rewizyjna składa się z przewodniczącego, zastępcy i sekretarza. Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczacego, Zastępcy i Sekretarza wybieranych przez Komisję Rewizyjną we własnym Zakresie.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie działalności Stowarzyszenia,
- składanie wniosków z kontroli na Walnym Zgromadzeniu Członków,
- prawo żądania zwołania Walnego Zgromadzenia Członków oraz zebrania Zarządu,
- składanie wniosków o udzielenie albo nieudzielenie absolutorium dla władz Stowarzyszenia,
- składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zgromadzeniu Członków.
Sąd Koleżeński
- Sąd Koleżeński składa się z przewodniczącego, zastępcy oraz sekretarza. Podziału wyżej wymienionych funkcji Sąd Koleżeński dokonuje we własnym zakresie.
- Członkowie Sądu Koleżeńskiego nie mogą pełnić funkcji w innych władzach Stowarzyszenia.
- Orzeczenia Sądu Koleżeńskiego zapadają w pełnym składzie.
- Do kompetencji Sądu Koleżeńskiego należy:
- rozpoznawanie spraw związanych z naruszeniem statutu przez członków Stowarzyszenia,
- rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami a władzami Stowarzyszenia,
- składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zgromadzeniu Członków,
- stwierdzenie w drodze uchwały rażącego naruszenia Statutu przez członka (-ów) Stowarzyszenia.
- Posiedzenie Sądu Koleżeńskiego zwołuje się na pisemny wniosek członka Stowarzyszenia. Termin na ustosunkowanie się do tego wniosku wynosi jeden miesiąc. Postępowanie w sprawie jest zakończone orzeczeniem, które jest podawane do wiadomości wszystkich członków.
- Od orzeczenia Sądu Koleżeńskiego przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków.
- Sąd Koleżeński może nakładać następujące kary:
- upomnienie,
- naganę,
- zawieszenie w prawach członkowskich na okres od 1 miesiąca do 12 miesięcy,
- wnioskować do Zarządu o wykluczenie ze Stowarzyszenia w przypadku stwierdzenia naruszenia przez członka postanowień statutu.
Rozdział V
Majątek i Fundusze
- Na majątek Stowarzyszenia składają się:
- składki członkowskie,
- darowizny, spadki, zapisy,
- wpływy z działalności statutowej
- dochody z działalności gospodarczej
- dotacje i ofiarności publiczne.
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
- Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictwa i składania innych oświadczeń woli w sprawach majątkowych Stowarzyszenia wymagana jest reprezentacja:
- Prezes Zarządu – samodzielnie
- Wiceprezes i Sekretarz – łącznie
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
- Uchwałę w sprawie zmiany statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie Członków kwalifikowaną większością dwóch trzecich głosów – (dwóch trzecich) przy quorum jednej drugiej ogółu członków Stowarzyszenia.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zgromadzenie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
- W sprawach nie uregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy ustawy Prawo o Stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r.